«
»

Média

K čemu může být Facebook dobrý

21. 1. 2009 | Komentáře (8)

Komunitní server Facebook mě začal bavit přesně před rokem. Stále častěji o něm slýchám, že je to hlavně ztráta času – to nepochybně je, zároveň ale Facebook nabízí několik rozměrů/funkcí/interpretací, kvůli kterým stojí aspoň za vyzkoušení:

Obří drbárna

OK, nebudu lhát: líbí se mi ten přehled nad pinožením 150 známých, přátel, bývalých spolužáků, kolegů. Kdo s kým chodí, kdo má nové auto, komu se dnes nechce vůbec pracovat… Je to mix reality show a telenovely a některé informace jsou dokonce docela cenné v prachsprostě peněžním smyslu slova (aspoň pro člověka, kterého informace živí).

Obří zásobárna lidských zdrojů

Potřebujete, aby vám někdo pomohl přestěhovat haldu dřeva pod střechu? Chcete tip na restauraci v zapadlém městě někde uprostřed Španělska? Hledáte kolegu pro nový projekt? Přemýšlíte, koho ještě pozvat na oslavu narozenin? Facebook nabízí až děsivě přehlednou nabídku lidí, shlukujících se navíc do skupin.

Ta přehlednost ale funguje i naopak: když nevíte, čím potěšit kolegu, který slaví kulatiny, profilová stránka může fungovat jako skvělá inspirace.

Sdílení fotek

Po čtyřech letech vystavování fotek na placeném účtu na Flickru jsem zjistil, že Facebook nabízí podobné možnosti zadarmo. Navíc místo 5 geeků komentuje fotky z třídního srazu opravdu (skoro) celá třída.

Organizování událostí

Rozešlete pozvánku, za tři dny se koukněte, kolik lidí se na vaši poradu/sraz/vystoupení přihlásilo a podle toho vše zorganizujte.

Reklamní plocha zadarmo

V lednu jsem odstartoval nový blog BrnoNow a párkrát vyvěsil odkaz na Facebooku – přišlo překvapivě dost lidí a někteří začali odkazovat ze svých webů. Taky máme fanouškovskou skupinu časopisu Aktivně – dlužno dodat, že pochybuji, že by zvedla prodeje časopisu byť o jediný kus. Od počítače je to k trafice dál, než jsem si před půl rokem myslel :-/

Aplikační platforma zadarmo

Teoreticky se dá Facebook použít jako zajímavý framework pro tvorbu sociálních aplikací, ušitých například na míru malé firmě nebo organizaci – aplikační rozhraní je dobře zdokumentované a programování nad ním poměrně snadné.

Telefonní seznam

– a vůbec zásoba kontaktů. Přes Facebook jde velmi snadno najít člověka, kterého jste neviděli pět let, a přece po něm něco potřebujete. Navíc mám pocit, že někteří lidé si kontrolují častěji svůj facebookový profil než e-mailovou schránku :)

Narozeninový kalendář

Přehlednější to být nemůže. A tak je to skoro se vším na Facebooku: hodně ze zde zmíněných věcí uměl kancelářský software před 15 lety. Facebook ale poprvé ukázal, že rozesílání pozvánek a evidence odpovědí může být intuitivní, sexy a možná i návykové. Jako celá ta zvenku nepochopitelná síť.

Komentáře (8)


«
»